Kevesebbet vizsgáznának a fiatalok Közoktatás
Edupress

Kevesebbet vizsgáznának a fiatalok

Megszűnnének a szóbeli felvételi vizsgák a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok esetében, melyek szubjektív mivolta a szelekcióra és szegregációra ad lehetőséget az oktatási tárca szerint. A Szülői Közösségek nevű szervezet azonban tiltakozik a javaslat ellen, mert álláspontjuk szerint a rendelet ellehetetlenítené a tehetséggondozást. A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete pedig nemrég a kötelező érettségi tárgyak számának csökkentését kezdeményezte.

A következő tanévtől hat-, illetve nyolcosztályos gimnáziumokba jelentkező diákok már csak az általános iskolában megszerzett eredményeik alapján nyerhetnek felvételt az intézményekbe, ha az oktatási tárca javaslatát megszavazza az Országgyűlés. A szóbeli megmérettetés eltörlése mellett írásbeli vizsgát is csupán abban az esetben tehetnek majd a tanulók, ha az iskola az Oktatási Hivatal által összeállított feladatsort írattatja meg a nebulókkal. A jövőben egyedi írásbeli feladatlapot kizárólag a nemzeti, etnikai, kisebbségi oktatást végző intézmények állíthatnak össze.

A Szülői Közösségek álláspontja szerint a felvételiztetés korlátozása tovább csorbítja az oktatási intézmények pedagógia autonómiáját és olyan diákok kerülhetnek be az intézményekbe, akik nem illeszkednek az ott alkalmazott pedagógiai célokhoz és módszerekhez, mely további stressz és kudarc elé állíthatja őket - írta közleményében a szervezet elnöke. Hardy F. Gábor, a közösség elnöke úgy látja, hogy a kormányzati retorikával szemben az intézkedés ellehetetleníti a tehetséggondozást, ezzel együtt az értékalapú és minőségi oktatást. Szerinte sérti mind az önkormányzatiság, mind a vallásszabadság elvét, ha az Oktatási Hivatal egyházi iskolákban is elhelyezhet diákokat, ahol világnézetileg elkötelezett nevelés folyik.

A diákok túlterheletek

Az érettségi vizsga mennyiségi átalakulását sürgeti a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete: Keszei Sándor, a szervezet elnöke az öt kötelező érettségi tárgy számát kettőre, plusz egy kötelezően választott tárgyra csökkentené a diákok leterheltségére hivatkozva. Keszei Sándor véleménye szerint az érettségi vizsga célja kizárólag a felsőoktatási intézményekben folyó tanulmányokra való felkészültség megállapítása, hiszen az érettségivel rendelkezőknek nincs birtokukban olyan képesítés, amellyel könnyebben el tudnának helyezkedni a munakerőpiacon.

A Magyarországi Szülők Országos Egyesületének szóvivője szerint az öt tárgyból tett érettségi vizsga követelménye egy régi beidegződés, hiszen a középiskolákban tanító pedagógusoknak nincs kapacitásuk és idejük felkészíteni tanulóikat az öt tárgyból, így a diákok fizetnek az érettségire felkészítő tanfolyamokért. Keszei szerint a tudásszintet nem befolyásolná, ha csak a felvételi követelményként megállapított tárgyakból kellene vizsgázniuk a tanulóknak, hiszen attól még az év végi záró jegyért meg kellene küzdeniük.

Optimális lenne azonban az egyesület szerint, ha a diákoknak csak a számukra két lényeges tárgyra kellene összpontosítaniuk az érettségi idején. Így a diákoknak több idejük maradna, hogy tudásukat rendszerezzék, ismereteiket gyakorlatban is képesek legyenek alkalmazni, valamint többen jelentkeznének emelet szintű vizsgára, kevesebben morzsolódnának le a közoktatásból és többen szereznének érettségi vizsgát.

Az egyesület egyébként támogatná azt az oktatási minisztérium és a Magyar Tudományos Akadémia által javasolt tervezetet, miszerint integrálnák a természettudományos tárgyakat (biológia, fizika, kémia), így egy tárgyból kellene a diákoknak számot adniuk az érettségin. Keszei szerint ez Nyugat-Európában már jól működő gyakorlat.

(forrás: MTI)

(www.edupress.hu)
Nehéz átlátni, de nem lehetetlen - itt vannak a 2025-ös felvételi pontszámítási szabályai Érettségi-felvételi Székács Linda

Nehéz átlátni, de nem lehetetlen - itt vannak a 2025-ös felvételi pontszámítási szabályai

Bár maradt az 500 pontos rendszer, a korábbi évekhez képest 2024-ben megváltozott a felsőoktatási felvételi pontszámításának összes szegmense. Kevesebbet érnek a középszintű érettségik, a többletpontokról és a pontszámításhoz szükséges érettségi tárgyakról pedig központi szabályok helyett az egyetemek dönthetnek. A diákok többsége még nem annyira látja át az új rendszert, ezért mi is segítünk azt megérteni.